Wat vindt u van ons jaarverslag?

Vul hier 3 korte vragen in.

Cordaid Memisa

Uw donatie aan Cordaid Memisa verbetert de zorg voor moeders in veel van de meest kwetsbare landen van de wereld. En dat is nog steeds hard nodig, want elke twee minuten sterft ergens ter wereld tijdens haar zwangerschap of bevalling. Ook in 2014 stierven er zo’n 300.000 vrouwen bij het geven van leven. De meeste van deze moeders zouden hun bevalling wel overleefd hebben als er betere medische zorg beschikbaar was geweest.

Mede dankzij uw steun blijft Cordaid Memisa zich inzetten om onnodige moedersterfte te stoppen. In 2014 heeft Cordaid Memisa in 15 landen; meer dan 4 miljoen mensen voorzien van medische zorg; meer dan 8.000 artsen, verpleegkundigen en vroedvrouwen opgeleid of bijgeschoold; en meer dan 65.000 veilige bevallingen uitgevoerd.

 

Training van verpleegkundigen in Zimbabwe.

Betere zorg in Burundi

Moeders in Burundi zijn extra kwetsbaar. De meeste vrouwen zijn ondervoed, krijgen veel kinderen en hebben nauwelijks toegang tot medische zorg. Hierdoor lopen ze grote kans om te overlijden tijdens de bevalling. Cordaid Memisa pakt de moedersterfte hier op verschillende manieren aan. Niet alleen wordt er hard gewerkt om de medische zorg in de klinieken te verbeteren, maar er wordt ook gezorgd dat meer moeders naar de kliniek komen. Cordaid Memisa leidt hiervoor Community Health Workers op. Zij gaan de dorpen in om voorlichting te geven en vrouwen door te verwijzen naar de kliniek voor zwangerschapscontroles en bevalling. Het aantal vrouwen dat in de kliniek bevalt, steeg met dertig procent. 

 

Een vrouw komt bevallen in een kliniek in Burundi.

Acties in Nederland  

Ook hebben we niet stil gezeten om het probleem van moedersterfte onder de aandacht te brengen bij het Nederlandse publiek. Uiteraard niet zonder meteen te vragen ons werk te steunen. Dat deden we met onze ambassadeur Leontine Borsato en met onze twee nieuwe ambassadeurs Tanja Jess en Anousha Nzume.

In 2014 voerden we samen met Sky Radio campagne rondom de verkiezing van de Baby van het Jaar. Dit leverde ons een mooi aantal nieuwe donateurs op en directe inkomsten uit de sms’jes,

In november 2014 voerde RTL Boulevard campagne tegen moedersterfte. Een week lang stonden de uitzendingen in het kader van het werven van SMS’jes om moedersterfte tegen te gaan. We bereikten bijna heel Nederland met onze boodschap en haalden het geweldige aantal van meer dan 90.000 sms’jes binnen. Nederland bedankt voor de massale steun. We hopen dat we in 2015 weer op jullie mogen rekenen.

 

 

Nederland, bedankt voor de massale steun!

 

 
 
Cordaid respecteert uw privacy

Wanneer u op internet surft, worden uw voorkeuren onthouden door middel van cookies. Cookies zijn kleine tekstbestanden die door een internetpagina op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. De websites van Cordaid maken gebruik van cookies om:

Deze cookies zijn anoniem en niet verbonden aan een profiel over u.

Meer uitleg: privacy policy en cookieverklaring.

Cookies accepteren